Βασίλι Καντίνσκυ (Wassily Kandinsky): Ο Πρωτοπόρος


          Ήταν ο ζωγράφος εκείνος, ο μεγάλος καλλιτέχνης, αυτός που έκανε τον λόγο και την σκέψη του Τέχνη και που μίλησε με το έργο του και τον λόγο του για την πνευματικότητα στην τέχνη: Κι είναι ένας άνθρωπος που με την τέχνη του και με την ματιά την ιδιαίτερη που αντιλαμβανόταν τα πράγματα, με γοήτευσε..Εδώ, μόνον μερικά από τα λόγια και τα Wassily Kandinskyέργα του..

“There is no must in art because art is free”.

“All methods are sacred if they are internally necessary. All methods are sins if they are not justified by internal necessity.”

“Δεν υπάρχει πρέπει στην τέχνη γιατί η τέχνη είναι ελεύθερη”

“Όλες οι μέθοδοι είναι ιερές εάν είναι εσωτερικά αναγκαίες.

Όλες οι μέθοδοι είναι αμαρτωλές εάν δεν δικαιολογούνται από εσωτερική αναγκαιότητα

«On the spiritual in art»   “Για το πνευματικό στην τέχνη”

Composition V, 1911

Τhe more frightening the world becomes … the more art becomes abstract”.

            “Όσο πιο τρομακτικός γίνεται ο κόσμος… τόσο η τέχνη γίνεται αφηρημένη”

  

«Τα χρώματα είναι τα πλήκτρα, τα μάτια είν’ η αρμονία κι η ψυχή είναι το πιάνο με τις χορδές του.

Ο καλλιτέχνης είναι το χέρι που παίζει τ’ όργανο κι αγγίζοντας το ‘να ή τ’ άλλο πλήκτρο, δονεί τη ψυχή».

(από το βιβλίο του :«On the spiritual in art»  )

 

“Black is like the silence of the body after death, the close of life.” (1911)

Το μαύρο (χρώμα) είναι σαν την σιγή του σώματος μετά τον θάνατο,

το  τέλος της ζωής”

Wassily Kandinsky - Colorful Ensemble 1938

“Abstract art places a new world, which on the surface has nothing to do with ‘reality,’ next to the ‘real’ world.”

“Of all the arts, abstract painting is the most difficult. It demands that you know how to draw well, that you have a heightened sensitivity for composition and for colors, and that you be a true poet. This last is essential.”

Η αφηρημένη Τέχνη θέτει ένα νέο κόσμο, που επιφανειακώς δεν έχει να κάνει σε τίποτε με την “πραγματικότητα”,  γειτονική στον “πραγματικό” κόσμο

Απ’ όλες τις τέχνες, η αφηρημένη ζωγραφική είναι η πιο δύσκολη. Επιτάσσει ως προϋποθέσεις ότι ξέρετε πως να  επισημαίνετε καλά, ότι έχετε υψηλόβαθμη ευαισθησία για την σύνθεση και τα χρώματα και μπορείτε να είσθε ένας αληθινός ποιητής. Αυτό το τελευταίο είναι βασικό”  blu

BIBLIA Σημειώσεις:

 gl_5_thumb.gif  Ο Βασίλι Καντίνσκι,(λατινικά: Wassily Kandinsky ή στη ρωσσική :Василий Кандинский ), με πλήρες όνομα Vasily Vasilyevich Kandinsky, ήταν Ρώσικης καταγωγής εξπρεσσιονιστής ζωγράφος, πρωτοπόρος στην τέχνη της αφηρημένης ζωγραφικής και ένας από τους Μεγάλους καλλιτέχνες του εικοστού αιώνα. Σπούδασε, επίσης Νομικά και Οικονομικά στο Πανεπιστήμιο της Μόσχας. Γεννήθηκε στην Μόσχα (Moscou) της Ρωσίας στις 4/12/1868 ως Ρώσος και πέθανε ως Γάλλος πολίτης στην Νειγύ (Neuilly-sur-Seine) της Γαλλίας στις 13/12/1944. Καθώς διάβασα, από παιδί και όσο μεγάλωνε αυξανόταν η γοητεία που του ασκούσε Ο συμβολισμός του χρώματος και η επίδρασή του στην ανθρώπινη ψυχολογία. Γύρω στα 1911 δημοσίευσε την πραγματεία του- ένα βιβλίο με τίτλο «On the spiritual in art» “Για το πνευματικό στην τέχνη”

 gl_5_thumb.gifΛέγεται ότι  Καντίνσκι έπασχε από συναισθησία*.

01301_wassily_kandinsky

Περισσότερα για τον ζωγράφο και τα έργα του μα και την σημασιολογία της τέχνης του μπορείτε να διαβάσετε σε αυτές ενδεικτικά αναφερόμενες σελίδες:

Go to source web page: Βασίλι Καντίνσκι – Βικιπαίδεια,

http://virtualschool.web.auth.gr/1.3/youngs/art/Kandinsky/Kandinsky_Texts.htm

Go to source web page: Wassily Kandinsky: Biography from Answers.com

Go to source web page: Wassily KANDINSKY, Virtual Art Museum, Wassily Kandinsky Artwork, Wassily Kandinsky (Moscou 1968-Neuilly, 1944) Russian Expressionist Painter

Go to source web page: Concerning the Spiritual in Art by Wassily Kandinsky – Project Gutenberg

Go to source web page: Wassily Kandinsky – Olga’s Gallery

Go to source web page: Wassily Kandinsky –     http://www.wassilykandinsky.net/

Go to source web page: Kandinsky: Compositions (Kandinsky: Compositions by Magdalena Dabrowski)  Μια κριτική από τον Mark Harden

 Για την συναισθησία του Καντίνσκι: Λέγεται ότι η αντίδραση του Καντίνσκι μόλις είδε μια παράσταση της όπερας του Richard Wagner “Lohengrin” στην Αγία Πετρούπολη, ήταν να γυρίσει να να αναφωνήσει “ I saw all my colours in spirit, before my eyes. Wild, almost crazy lines were sketched in front of me.” Είδα όλα μου τα χρώματα  μες στον πνεύμα, μπροστά στα μάτια μου. Άγριες, σχεδόν τρελές γραμμές διαγράφονταν μπροστά μου”

Έτσι την είχε αντιληφθεί την παράσταση, ως συναισθητικός..

 Go to source web page: Can you hear this painting? « Neurophilosophy

blu

 gl_5_thumb.gif     Στον πρώτο επάνω πίνακα που παραθέτω, τον αποκαλούμενο «Composition V», έργο του Καντίνσκι κατά το 1911 σύμφωνα με την παραπάνω κριτική του Mark Harden, έχει ως θέμα την ανάσταση των Νεκρών.

“Later in 1911, Kandinsky produced Composition V, a much more abstract work. Here, the theme is the Resurrection of the Dead. The iconography is much more difficult to discern. Comparison must be made to more representational works that treat this theme done by Kandinsky around the same time. Reference to these more literal depictions of the motifs allow us to perceive their abstracted forms within Composition V. Several angels blowing their trumpets are included in the upper portion of the canvas. The strong black line crossing from right to left can be felt as a representation of the blowing of the trumpets. Above this line, the towers of a walled-in city are visible. Below the line, the thin application of paint produces a luminescence that affects our perception of space in that portion of the canvas. The luminescence conveys a sense of infinity through the lack of volume and the absence of perspectival illusion. Out of this void, the viewer can sense the rising of the dead.”

 gl_5_thumb.gif Ο Πίνακας  του Wassily Kandinskyο δεύτερος ξεκινώντας από πάνω- ονομάζεται Coloful Ensemble. Τον ζωγράφισε στα 1938 και σήμερα εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης, στο Κέντρο Georges Pompidou του Παρισιού.

gl_5_thumb.gif Την περίοδο μεταξύ των ετών 1934-1944 ο Καντίνσκι ο ίδιος την επωνόμασε «really a picturesque fairy tale». Είναι η περίοδος εκείνη κατά την οποία ο ζωγράφος ανέφερε όχι μόνον αυτά που ήδη συμπεριέλαβα αναφορικά κάτωθι του πίνακα περί της αφηρημένης τέχνης και της σχέσης της με τον ρεαλισμό αλλά συνεχίζοντας είπε “Deeper down, it is subject to the common laws of the «cosmic world.» And so a «new world of art» is juxtaposed to the «world of nature.» This «world of art» is just as real, just as concrete. For this reason I prefer to call so-called «abstract art» «concrete art.». 

    Κι επέλεξα τον πίνακα αυτόν για να βάλω και κάτι χαρούμενο!!

      gl_5_thumb.gif  Για το τέλος φύλαξα να παραθέσω το τελευταίο της σειράς των «Compositionς” του. Είναι ο περίφημος «Composition X», που τον τελείωσε πέντε χρόνια πριν τον θάνατό του!

Composition X, 1939 Kandinsky

                                                         Πολύ το μαύρο χρώμα, Δεσπόζει, έτσι;

17 thoughts on “Βασίλι Καντίνσκυ (Wassily Kandinsky): Ο Πρωτοπόρος

  1. αχ! εχω δηλωσει πως ειμαι εντελως.. "ατεχνος" (δικος μου ορος) & ως εκ τουτου τπτ το εντυπωσιακο δε ωλεπω εκει πανω.μαλιστα με το συμπαθειο κιολας, ο τελευταιος πινακας κατω-κατω μου θυμισε τον τελευταιο δικο μου, εκει καπου στην Γ\’ Δημοτικου στα \’Καλλιτεχνικα΄να με κρινετε παρακαλω με επιεικια :[

    Μου αρέσει!

  2. Γερές ασχολίες έχει το καρδάρι σου…………………Ρε για πεθαμένους θα μιλάμε δω πέρα συνέχεια ?Άσε με κουκλάρα μου ν αγειάσω……………………………ΦΤΟΥ ΜΟΥ.Χάθηκαν 20 γραμμούλες ως λεγόμενα ?…………………………Τί θέλω και τρώω κάθε μερα..αφού όποτε σε συναντώ και σε διαβάζω χάνω κιλά.ΔΕΝ ΔΙΑΒΑΖΩ.Μήπως είσαι Αρχιμάγειρας στα Μνημόσυνα και κονομάς ? ….ΧΑΙΡΕ Βεατρίκη..

    Μου αρέσει!

  3. Καλημέρα σας κύριοι!!!Κ. Γιαννιδάκη, προτείνω να κρατείστε τον όρο "άτεχνος" για σας. Τον βρίσκω αδόκιμο, καθώς πιστεύω οτι ουδείς είναι "άτεχνος". Τώρα, και καθ\’ οσον αφορά στον πιό πάνω ζωγράφο τα έργα του είναι τουλάχιστον εντυπωσιακά, όπως εκτιμώ, άσχετα αν δεν αρέσουν σ\’όλους.. Την λέξη "εντυπωσιακά" την χρησιμοποιώ με την έννοια οτι η γραφή του στον πίνακα εχει τοσο μοναδική σφραγίδα που εντυπώνεται στον νού, προκαλεί δηλαδή εντυπώσεις. Ασχετα αν είναι αρεστές ή δυσάρεστες, θετικές ή αρνητικές. Δεν πιστεύω όμως οτι αφήνει αδιάφορο κάποιον θεατή τους… Τι λέτε πάνω σε αυτό;Να, επί παραδείγματι, ο φίλος μας ο Σάκης , δυσανασχέτησε. Να πω τώρα οτι δυσαρεστήθηκε με τήν επιλογή μου ή με τον τρόπο παρουσίασής μου του εν λόγω ζωγράφου;;;; Ε! Δεν τον υποχρέωσε και κανείς να τα διαβάσει τα λεγόμενά μου! Ο καθείς πράττει κατά πως αρέσκεται… Και… "σε όποιον αρέσουμε", βρε αδελφέ, "για τους άλλους δεν θα μπορέσουμε.." Αυτό που λέω ισχύει αμφίδρομα!!!Βέβαια, κομματάκι θα "παίζει" κι αυτό, υποθέτω, Σάκη μου. Είναι όντως κουραστική η αναφορά μου αυτή για όποιον δεν αρέσκεται ή δεν ενδιαφέρεται για το περιεχόμενό της..Δεν πειράζει.. Πιστεύω, όμως οτι κυρίως, δυσαρεστήθηκες επειδή " γίνεται λόγος , εδώ, για "πεθαμένους" καθώς λεει….Και, από ο,τι ξέρω, δεν έχει εκδηλώσεις αλλου τόσο αποτροπιασμό αν και αναφέρεσαι συχνά πυκνά σε έργα και πράξεις ήδη αποβιωσάντων..Ετσι Σάκη μου; Αλήθεια, έριξες καμμιά ματιά στα βίντεος ή στους πίνακες;Ισως, λέω τώρα, εδώ, να συμβαίνει ο,τι και ο ίδιος ο ζωγράφος έλεγε ; " «Κάθε έργο τέχνης αποτελείται από δύο στοιχεία: το εσωτερικό και το εξωτερικό. Το εσωτερικό στοιχείο είναι τα συναισθήματα του καλλιτέχνη. Αυτά τα συναισθήματα είναι ικανά να προκαλέσουν και αντίστοιχα συναισθήματα στην ψυχή του θεατή.»Τι λες Σάκη μου πάνω σε αυτό; Η είναι και πάλι πολλες οι γραμμές και κουράζεσαι να τις διαβάζεις;

    Μου αρέσει!

  4. Βεατρικη μου ποτε δεν ημουν υπερμαχος της αφηρημενης τεχνης….ζωγραφιζω κι εγω(που και που πλεον…) και νομιζω οτι ειναι λιγο αφελες να τραβας δυο γραμμες και να προσπαθεις να βρεις τι σκεφτοταν ο καλλιτεχνης εκεινη τη στιγμη!!! εγω δεν μπορω να το κανω…ισως καποιοι το βρισκουν μεγαλοφυες….εγω παλι οχι….. :))))δεν αναιρω σε καμια περιπτωση την αξια του απλα σε μενα αυτο δεν λεει κατι….προσωπικη αποψη :)))))))καλημερα και καλη εβδομαδα! φιλακια!

    Μου αρέσει!

  5. Δεσποινιώ μου, καλη σου μέραΑφηρημένη τέχνη, συγκεκριμένη τέχνη..ιμπρεσσιονιστική, υπερεαλιστική, φαντασιακή ,συμβολική..και όπως και να την πούνε., Και όπως και νάχει. Να σου πω τι πιστεύω : Οτι η τέχνη είναι ελεύθερη!Και να στο εξηγήσω πως το εννοώ το " ελεύθερη" Δεν είμαι ειδικός της ζωγραφικής τέχνης, σε όποιο είδος της, ούτε ζωγράφος η ίδια. Κάποτε, μοναχά, εβλεπα τον τοίχο απέναντί μου και είχα την ανάγκη την εσωτερική να τραβήξω γραμμές με πολλά και διαφορετικά χρώματα πάνω του, να φτειάξω ο,τι μουβγαινε. Τίποτε του "συγκεκριμένου" να μην είχε! Αλλοτε πάλι με γοητεύουν οι συμβολιστές,, αλλοτε οι ιμπρεσσιονιστές..Κι αν σαν χαζεύω φτειχνω στο χαρτί κα΄τι, γυρίζω μετά και βλέπω οτι όλο γεωμετρικά σχήματα και τόξα οτι έχω φτειάξει…ΧιχιχιιχιχιΟμως, σαν βλέπω ένα πίνακα, όποιας τεχνοτροπίας κι αν είναι ή θεωρείται πως είναι, δεν κάθομαι, κατ\’αρχή, να σκεφθώ τι σκεφτόταν ο καλλιτέχνης που τον έφτειχνε, σαν τον έφτειαχνε. Τον βλέπω με την δικιά μου την ματιά και αποπνέει σε μένα διάφορα συναισθήματα..Δηλαδή, είμαι ελεύθερη να τον δώ κατά πως μ\’αρέσει. Δεν με δεσμεύει η ματιά και η αντίληψη κανενός!Ούτε καν του δημιουργού του!Από την στιγμή που έφυγε από τα χέρια εκείνου (του δημιουργού) η τέχνη- το δημιούργημα- δεν ανήκει σε κείνον πλέον.. Γίνεται "προσωπικό" για τον καθέναν που το βλέπει, αυτό πιστεύω. Σε άλλον αρέσει, σε άλλον οχι, κι άλλοι αδιαφορούν. Ελευθεροι είναι και αυτοί απέναντι στην ελευθερία της Τέχνης.Σε οποια της μορφή κι ας μην είναι η τέχνη της ζωγραφικής αυτή..Βέβαια μετά και ανάλογα κατά πόσο μ\’ενδιαφέρει ρίχνω μελέτη, κυρίως για να δω αν αυτό που ενοιωσα σαν τον είδα τον πίνακα είχε και τι αντίκρυσμα ή και τι σχέση με αυτό που ο καλλιτέχνης παιδευόταν να εκφράσει. Εκ περιεργείας και οχι μόνο..

    Μου αρέσει!

  6. να δηλωσω πληρη αγνοια για τον κυριο Wassily Kandinsky,αλλα και γενικα για την ζωγραφικη….Ενω ασχολουμαι και μου αρεσει παρα πολυ η φωτογραφια…η σχεση μου με την ζωγραφικη δεν ειναι καθολου καλη..δηλαδη δηλωνω ασχετος….Απο καλλιγραφια και ζωγραφικη…αστα να πανε….

    Μου αρέσει!

  7. Θοδωρή μου!!! Καλό απόγευμα νάχεις!Ασχετος μπορείς να λες..Πάντως, από ο,τι είδα στις ευχές για καλημέρα και τα σχετικά που έχεις την καλοσύνη και μας στέλνεις, μια χαρά "ζωγραφίζεις" τα θέματά σου!.Και χαρά μου είναι τόσο ομορφά τους το καθένα τους από αυτά! Θέμα υλικών είναι, μερικές φορές η διαφορά! N\’est-ce pas?

    Μου αρέσει!

  8. Πάντα θα σε πειράζω..εσένα και όόόόόόλον τον κόσμο.Καλύτερα να λέω όπως μού ρχεται..παρά να το παίζω.Εν τέλει..μόνο έτσι μπορείς να με διορθώνεις σε κάποια,εσύ κι οποιοσδήποτε.. : )ε ?..άσε με τώρα να πιώ το καφεδάκι μου που τόόόόόσο πολύ το γουστάρω τέτοια ώρα.Γειά μας..με το νεράκι….. : )………………………………………………………………………………………Έχεις δίκιο..!Άλλο όμως μια φράση κι άλλο κατεβατό ολόκληρο.Η Διαφορά είναι η εξής:1) Μια φράση,μπορεί να την πάρει ο άλλος στο πολύ προσωπικό και να βελτιωθεί σε πολλά.Αφού το στριμώξει καλά μέσα στην κεφάλα του.2)Ένα κατεβατό ολόκληρο,μπορεί να χάσει ο άλλος τον ειρμό,να τσιμπάει μια λέξη ή μια φράση και να τρέχουν οι σκέψεις στα δικά του……. και στο τέλος να μην πάρει τίποτα παρα μόνο να μείνει στις αντιπαραθέσεις που σκέφτηκε το μυαλουδάκι τουκαι πάει λέγοντας=Βαρεμάρα ή και μάλωμα ή και κουταμάρα.Παρότι η αναφορά ενός κατεβατού θα έχει από μόνο του μέσα τις όποιες αμφισβητήσεις ως απαντήσεις από μόνο του.Και τέλος,Άν κάποιον του κάνω ευστοχότατες ερωτήσεις περι του ατόμου του οποίου αναφέρεται,ε,δεν ξέρει να τον υποστηρίξει ως έχει το ολον του πεθαμένου αυτού ανθρώπου.Άρα ?Ζήσε μάη μου να φάς τριφύλλι……………και να τα πάρω μετά στο κρανίο………και να του κάνω επίθεση πως θέλει μόνον και μόνον να Δείξει την πραμάτειά του ας πούμε.Τεσπα………………………………………..Καφεδάκι,……………………………..Γειά Σου Βεατρίκη..Καλησπέρα…………………………….Κάπως έτσι.. : )Thank u..!

    Μου αρέσει!

  9. Γεια σου Βεατρικη μου ειχα καποια ακουστα..σε γενικες γραμμες αλλα εσυ εδω μας εδωσες πολυ πλουσιο υλικο!Εχω λιγο ταλεντο στη ζωγραφικη και μου αρεσει να διαβαζω σχετικα με το ολο θεμα.δυστυχως για μενα δεν μπορεσα να καλλιεργησω αυτο το λιγο που εχω.Μενω σε ενα μερος που δεν εχει την υποδομη..δυστυχως.να σαι παντα καλα και καλη εβδομαδα..φιλια.

    Μου αρέσει!

  10. Ντοράκι μου, καλή μου!Σωστά το λες, ασχέτως πως δεν είναι και πολύ πλούσιο το υλικό..Παραπέμπω όμω..και εκεί όποιος θέλει μπορεί να βρεί περισσότερα.Το υλικό, η "πραμάτεια"- κατά την λέξη που χρησιμποίησε ο Σάκης – που εξέθεσα εδώ, δεν είναι δικιά μου. Το υλικό που έδωσα παρα πάνω είναι του ζωγράφου και για τον ζωγράφο τον συγκεκριμένο. Εχουν γραφτεί από ανθρώπους ειδικούς μα και από άσχετους παρα πολλά γιαυτόν τον άνθρωπο, τον καλλιτέχνη και θα γραφτούν κι άλλα τόσα..Αυτός άνοιξε ένα νέο δρόμο στην Τέχνη της ζωγραφικής. Αλλοι ακολούθησαν, αλλοι τον επεξέτειναν και άλλοι τον διαφοροποίησαν στον ρούν του..Αυτά που ανέφερα εδώ, ως θεατής των εργων του, είναι ούτε κόκκος άμμου, ίσα για να προσεγγίσω ψηλαφητά εκείνον που, καθώς προανέφερα με γοήτεψε με την ματιά του στα πράγματα και με ορισμένους από τους πινακές του..Και λέω με γοήτεψε, εννοώντας οτι ενέχουν κάτι το μυστηριώδες, Και πως εκπέμπουν σε μένα τουλάχιστον, πράγματα.Βλέπεις , κι αυτός όπως κάθε καλλιτέχνις εκφραζόταν μέσω των εργων του..Μα εκείνα έχουν τόση ιδιαιτερότητα. Γιατί, όπως και να το κάνουμε, οι γραμμές που τράβαγε δεν ήταν απλες γραμμές..Σημαιναν κάτι Οι γραμμές κατ\’ αρχήν εκφράζουν κίνηση, κατάσταση, συμβολίζουν καμμιά φορά αριθμούς ή παραπέμπουν αφαιρετικά σε φιγούρες..Τα χρώματα μιλάνε για πολλά και κυρίως για συναισθήματα . Οδηγούν σε συναισθήματα .Και οι πίνακές του έβριθαν χρωμάτων..Προσπαθούσε μεσω όλων αυτών να εκφράσει κάτι..εσώτερο καθώς, θα τόλεγε ίσως, ο ίδιος.Και εγώ ως θεατής τους βλέποντας το συνολό τους και στα επί μέρους τους σε ένα πίνακα εισέπραττα κάτι.. Περνάει μηνύματα υποδόρρεια, ας πούμε. Ο λόγος του σε συνδυασμό με τα εργα του και τα βήματα του χρονολογικά προς την κατεύθυνση της αφηρημένης τέχνης σε συνδυασμό και με τις βιωματικές του εμπειρίες, βοηθάνε, θεωρώ, στην περισσότερη κατανόηση των έργων μα και εκείνου. Γιαυτό και το θεωρούμενο ως πλούσιο ή και βαρετό. Οπως το βλέπει κανείς.

    Μου αρέσει!

  11. Στην τέχνη ο λαός δεν αποζητά πλέον την ανακούφιση και την εξύψωση. Αλλά οι λεπτεπίλεπτοι, οι πλούσιοι, οι αργόσχολοι αναζητούν το καινούριο, το παράδοξο, το πρωτότυπο, το ασυνήθιστο, το σκανδαλώδες. Και εγώ, από τον κυβισμό και έπειτα, ικανοποίησα τους σοφούς και τους κριτικούς με όλες τις ευμετάβλητες σαχλαμάρες που μου έρχονταν στο κεφάλι, και όσο λιγότερο με καταλάβαιναν τόσο περισσότερο με θαύμαζαν. Με το να διασκεδάζω με αυτά τα παιχνίδια, αυτές τις κουταμάρες, αυτές τις σπαζοκεφαλιές, έγινα διάσημος και μάλιστα πολύ γρήγορα. Και η διασημότητα για ένα ζωγράφο σημαίνει πωλήσεις, κέρδη, περιουσία, πλούτη. Και σήμερα, όπως ξέρεις, είμαι διάσημος, είμαι πλούσιος. Αλλά όταν βρίσκομαι μόνος με τον εαυτό μου δεν έχω το κουράγιο να θεωρούμαι καλλιτέχνης με τη μεγάλη και την παλιά ονομασία της λέξεως. Αυτοί ήταν μεγάλοι ζωγράφοι: ο Τζιότο, ο Ρέμπραντ, ο Τισιάνο, ο Γκόγια. Δεν είμαι παρά ένας κοινός σαλτιμπάγκος που κατάλαβε το πνεύμα των καιρών του και εξάντλησε όσο μπορούσε καλύτερα τη βλακεία, τη ματαιοδοξία, τη φιλοχρηματία των συγχρόνων του. Είναι πικρή η εξομολόγησή μου, πιο θλιβερή απ\’ όσο φαίνεται, αλλά έχει τη χάρη να είμαι ειλικρινής.Τάδε έφη Πάμπλο Πικάσο

    Μου αρέσει!

  12. Καλησπέρα Βασίλη μου! Βαρειές κουβέντες, μεγάλες αλήθειες ξεστόμισε ο Πικάσσο..Γιαυτόν, μάλλον, ήταν έτσι..Και είναι και έτσι για πολλούς. Ως επί το πλείστον, μάλιστα, νομίζω πως είναι έτσι..Το βλέπουμε να συμβαίνει και στις μέρες μας. Βέβαια ο Πικάσσο ήταν αυτός, οχι ο Καντίνσκυ.. Μου φαίνεται πως εκείνος την έβλεπε με άλλα μάτια αυτήν την τάση προς την αφηρημένη τέχνη που αυτός ο ίδιος πρωτοβάδισε (\’Ετσι θεωρείται τουλάχιστον!) "Οσο πιό τρομακτικός γίνεται ο κόσμος… τόσο η τέχνη γίνεται αφηρημένη” Ετσι είπεΕίναι αυτή η ματιά του κάπως διαφορετική, εναντι αυτής του Πικάσσο, έτσι;.. Κι ας λάβουμε, λέω, υπ\’ οψιν πως ο α\’ Παγκόσμιος Πόλεμος ήταν προ των Πυλών σαν έκανε ο Καντίνσκυ την στροφή (πχ. ο πρώτος πίνακας που έβαλα φτειάχτηκε το 1913 και μετά τον ακολούθησαν αλλοι πολύ πιό αφηρημένης τεχνικής- είχαν δεπροηγηθεί αυτού του πίνακα άλλοι λιγότερο αφηρημένης τέχνης όπως και η περίοδος κατά την οποίαν ο ζωγράφος δεν είχε στραφεί προς αυτού του είδους την τεχνη)Αξίζει, πιστεύω, να δείς έργα του, προ της περιόδου του της αφηρημένης τέχνης: Δεν μπορούσα να βάλω εδώ λόγω της απαγόρευσης του κοπυ ραιτ.Για δες εδώ: http://www.abcgallery.com/K/kandinsky/kandinsky.htmlΕκείνοι πχ ως " Το τραγούδι του Βόλγα", "το ζευγάρι που ιππεύει"", η χρωματιστή ζωή" μ\’αρέσουν πολύ!

    Μου αρέσει!

  13. Βεατρίκη , σε αγάπησα κιόλας με την ευγένεια που απαντάς στους αντικειμενικοπαραστατικούς.
    συγχαρητήρια για το θέμα .
    τιμή και δόξα στο βασίλη μας..απο τη φοβερή και τρομερή ρωσία.

    Μου αρέσει!

    • Καλησπέρα Γιάννη! Χαίρομαι που βρήκες ενδιαφέρον το θέμα..Από την μεριά μου βρήκα ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα την πολυσύνθετη λέξη που χρησιμοποίησες για την αξιολόγηση που έκανες. Δεν την έχω ξανακούσει, ομολογώ.
      χμμ.. Αντικειμενική ματιά στην Τέχνη σχεδόν απίθανο να υπάρξει, πιστεύω…
      Ούτως ή άλλως και σε κάθε περίπτωση, η ματιά μας ακόμη και στα πράγματα που γύρω μας συμβαίνουν , υποκειμενική είναι..αγώνας γίνεται πολλές φορές για να μπορεί κάποιος να δεί το πράγμα όπως είναι, και οχι όπως με την δικιά του ματιά το «βλέπει»..
      Αλλο, συνήθως, το «φαίνεσθαι» του πράγματος, άλλο το της «ματιάς» κάποιου , πολλές φορές κι αλλιώτικα βλεπεται το σημαίνον σε σχέση με το σημαινόμενον.
      Ετσι..ο καθένας βλεποντας κάτι, όπως ένα εργο τέχνης πχ..»βλέπει» την δικιά του «αλήθεια » σε αυτό..και εκεί είναι, όπως πιστεύω, η γοητεία, μα και η μοναδικότητα του εργου τέχνης μα και του καθενός..πόσο μάλλον οταν γίνεται λόγος για αφηρημένη τέχνη..παραστατική μορφή «αμόρφου» τις πιό πολλές εξ αντικειμένου και σημασιολογία εσωτερική από την αφετηρία ως το τελειωμά της.
      Αυτά, τα ολίγα σε σχέση με την αναζήτηση της «αλήθειας » του πράγματος που στις περισσότερες των περιπτωσεων εκφράζεται απλούστερα με ένα μ’αρέσει ή δεν μ’αρέσει, κάτι όμως που, να μου επιτρέψεις Γιάννη, όλοι σχεδόν οι φίλοι που πριν σχολίασαν , έκαναν κι ο καθένας, μάλιστα με τον δικό του τρόπο..ακόμη και επικαλούμενοι αντικειμενικούς ταχατες παράγοντες εξωγενείς ή λέογοντας πως ταχτες είναι άτεχνοι..Εκείνο το «δεν μ’αρέσει» φώναζαν.:))))

      Μου αρέσει!

    • Και μιας και τα είπαμε ώς προς την «αλήθεια » του πράγματος ως προς την ματιά του καθενός μας…ας πάμε και προς αναζήτηση της Ελλης…Τι λες και εσύ Γιάννη;
      Την έψαξα και πουθενά δεν την βρηκα σε όλα όσα έχουν γραφτεί είτε σε κανέναν μας..
      Θα κάνεις τον κόπο να μας βρείς την Ελλη που λες εδώ, στην καταχώρηση αυτή;;:)))))

      Μου αρέσει!

Σχολιάστε

