Ο χρόνος και το ερώτημα


Πού ’ναι η αγάπη που κόβει τον καιρό μονοκόμματα στα δυο και τον αποσβολώνει;

4119654235_7658bb55db_o

“Τη φλόγα τη γιατρεύει η φλόγα όχι με των στιγμών το στάλαγμα

αλλά μια λάμψη, μονομιάς·

όπως ο πόθος που έσμιξε τον άλλο πόθο κι απόμειναν καθηλωμένοι

ή όπως ρυθμός της μουσικής που μένει εκεί στο κέντρο

σαν άγαλμα αμετάθετος

Δεν είναι πέρασμα τούτη η ανάσα οιακισμός κεραυνού”

1812107okexluhooj

  Ο πρώτος στίχος, ξεκινώντας από πάνω, προέρχεται από το ποίημα του Γ. Σεφέρη “ Το ύφος μιάς μέρας “ που είναι μέρος της ποιητικής συλλογής του Στροφή”, 1931

  Η κάτω στροφή είναι η Ζ’ του συνολικού ποιήματος Πάνω σε μια χειμωνιάτικη αχτίνα από την συλλογή του “Τρία κρυφά ποιήματα”, 1966

1812107okexluhooj

Είναι ένα ερώτημα και μέσα από τον χρόνο, μια διαπίστωση. Ως απάντηση στο ερώτημα;

‘Η, μες στον χρόνο μεταξύ του ερωτήματος και της διαπίστωσης μεσολάβησε και κάτι άλλο; Ένα άλλο ερώτημα;

Και τότε, ίσως , η διαπίστωση είναι και επί του άλλου;

Ο χρόνος, λένε, φέρνει την γνώση, κάποιες φορές, τις περισσότερες, λένε, μπορεί να προσφέρει και απαντήσεις σε μερικά ερωτήματα…

Κι η φωτιά για τον χρόνο, τι φέρνει;

κόκκινα τριανταφυλλάκια 

Ως εκείνο το κενό της σιωπής αναμεσίς της μουσικής της ρέουσας, το αμετάθετο

κόκκινα τριανταφυλλάκια

ανοιχτό βιβλίο - Αντιγραφή1. Οιακισμός = εκ του αρχαιοελληνικού ρήματος οιακίζω που ως ναυτικός όρος σημαίνει= χειρίζομαι τον οίακα, (το πηδάλιο, το τιμόνι του πλοίου) και μεταφορικά σημαίνει = έχω το γκουβέρνο, το πρόσταγμα, κυβερνώ, δίνω την κατεύθυνση

2. Η φράση του Σεφέρη «Οιακισμός κεραυνού» μου φέρνει στο νου την του Ηρακλείτου «Τα δέ πάντα οιακίζει κεραυνός» όπου για την φράση αυτή υπάρχουν διάφορες ερμηνείες:

{Οι Kirk και συνεργάτες θεωρούν, ότι ο Ηράκλειτος πιθανόν ταύτιζε την φωτιά και κατά συνέπεια και τον κεραυνό με τον αιθέρα, τη λαμπρή φλόγινη ουσία που περιβάλλει τον κόσμο. Ο Ρούσσος θεωρεί, ότι ο κεραυνός εκφράζει το αείζωον πυρ του κόσμου, κυβερνά τα πάντα. Το ίδιο περίπου εκφράζει και ο Αξελός , που θεωρεί την φωτιά ως «ενυπάρχουσα και υπερβατική, είναι δηλαδή μέσα στον κόσμο και τον κυβερνάει». Παρόμοιες απόψεις εκφράζουν και οι Βέικος  και Πανέρης, ότι δηλαδή το πυρ είναι το υπέρτατο κοσμικό στοιχείο δημιουργίας του κόσμου. Τέλος ο Κυριαζόπουλος θεωρεί, ότι κατά τον Ηράκλειτο το πυρ εκφράζει το ουράνιο πυρ, που με τις μεταστοιχειώσεις του κυβερνά τα πάντα. Κατά τον ίδιο η επιλογή της λέξης «οιακίζω» δεν είναι τυχαία, αλλά εκφράζει την πλοήγηση του κόσμου με νομοτέλεια, όπως κάνει ο καπετάνιος με τον «οίακα», το τιμόνι του πλοίου. }πηγή μου εδώ.

και άρα οτι στην ποίηση του Σεφέρη : οιακισμός κεραυνού μπορεί να σημαίνει= κόβω τον καιρό στα δύο, τον φυλακισμένο από τον χρόνο από τη μία και τον άχρονο από την άλλη, στον οποίο όσα συνέβησαν θα ξανασυμβούν στο φως.

4 σκέψεις σχετικά με το “Ο χρόνος και το ερώτημα

  1. \’Οποιος έχει γνωρίσει "πως" είναι αυτή η αγάπη έχει σίγουρα ένα πλεονέκτημα, τη γνώρισε…..Εξίσου σίγουρα όμως θα πρέπει να φυλά στο σπίτι του μια καλή τεφροδόχο. Με το χρόνο θα τη χρειαστεί…….Καλό σου απόγευμα!!!!

    Μου αρέσει!

  2. Ο Σεφέρης είχε την είχε γνωρίσει, όπως και το πως είναι, και αυτό είναι βέβαιον. Δεν γνωρίζω αν είχε τεφροδόχο στο σπίτι του, ..Ξέρετε, η στάχτη από τις τέφρεςε γίνεται ένα α΄ριστο πρώτης ποιότητος φυσικό λιπαντικό για το χώμα..Ετσι βγαίνουν νέοι γεροί, ολοζώντανοι και υγείς βλαστοίΕίναι που τίποτε δεν πάει χαμένο, όταν έχει υπάρξειΚαλησπέρα,

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.