Ο λύκος, η προβιά και ο όχλος   8 comments


   “Προσέχετε δε από των ψευδοπροφητών, οίτινες έρχονται προς εσάς με ενδύματα προβάτων, έσωθεν όμως είναι λύκοι άρπαγες.”

( Ευαγγέλιον Ματθαίου: 7:15

Μετάφραση Ν. Βάμβα)

“Beware of false prophets, which come to you in sheep’s clothing,

but inwardly they are ravening wolves.”

“Για να μπορέσεις να αλυσοδέσεις τον όχλο πρέπει να φαίνεται ότι φοράς τις ίδιες αλυσίδες.”

(Voltaire)Βολταίρος

α

‘Οχλος και έννοια: 

 Οχλος= Η λέξη προέρχεται από την ρίζα Fεχ-< σανσκριτικά vah-ami που σημαίνει άγω, οδηγώ>, οχ-λέω= ενοχλώ, ταράσσω και από εκεί η λέξη όχλος

‘Οχλος ονομάζεται: α) το πλήθος του λαού που κινείται ατάκτως (εξεγερμένο), ο θόρυβος και η βοή των ανθρώπων αυτών, ο συρφετός β) είναι ο πολύς λαός, η πλέμπα

Η οχλαγωγία είναι η θορυβώδης(πολύβουη)  συνάθροιση λαού και η οχλοκρατία  είναι η κυριαρχία του όχλου, η πολιτική επικράτηση του όχλου

         Κατά τον Πλάτωνα(~428- ~348 π.Χ.): Ο πληθυσμός μιας πολιτείας χωρίζεται στην αριστοκρατία και στον όχλο. Ο όχλος επηρεάζεται από τα θολά και αβέβαια αισθητά, τα οποία παρέχουν απλές δοξασίες και αλλάζουν διαρκώς. Τα μέλη της αριστοκρατίας επηρεάζονται, λόγω μορφώσεως και εμπειριών, από τις ιδέες, οι οποίες είναι πάνω από το χρόνο, αιώνιες. Συνέπεια αυτών των αντιλήψεων δεν είναι να επεκταθεί η μόρφωση και η απόκτηση εμπειριών και στα μέλη του «όχλου», όπως έγινε περίπου δύο χιλιετίες αργότερα, αλλά η επιβολή μιας κοινωνικής διαστρωμάτωσης   

 Go to source web page: Ιστορία της Τεχνολογίας, History of Technical Knowledge and Technology

       Για την ανάλυση κατά τον Χέγκελ του όρου της έννοιας του  όχλου και την σχέση του όχλου με την κατάλυση του Κράτους, σε άρθρο του κ. Γεράσιμου Βώκου, καθηγητή της Ιστορίας της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Θεσ/νίκης

Go to source web page: Ο Χέγκελ και το κράτος – TO BHMA

        Ο Carl Sandburg ( Καρλ Σάντμπεργκ 1878 – 1967) Αμερικανός ποιητής, ιστορικός και μυθιστοριογράφος, βραβευμένος δύο φορές με το Βραβείο Πούλιτζερ Ιστορίας και εκλεγμένο μέλος της Αμερικανικής Ακαδημίας Τεχνών και Γραμμάτων ελεγε για την πολιτική ισχύ του λαού, ως όχλου άλλως πλήθους ή μάζας νοουμένου:

“ Ο όχλος σκοτώνει ή οικοδομεί…ο όχλος είναι ο Αττίλας ή ο Τσένγκις Χαν… ο όχλος είναι ο Ναπολέων ή ο Λίνκολν».

I AM THE PEOPLE, THE MOB

I am the people–the mob–the crowd–the mass.
Do you know that all the great work of the world is
done through me?
I am the workingman, the inventor, the maker of the
world’s food and clothes.
I am the audience that witnesses history. The Napoleons
come from me and the Lincolns. They die. And
then I send forth more Napoleons and Lincolns.
I am the seed ground. I am a prairie that will stand
for much plowing. Terrible storms pass over me.
I forget. The best of me is sucked out and wasted.
I forget. Everything but Death comes to me and
makes me work and give up what I have. And I
forget.
Sometimes I growl, shake myself and spatter a few red
drops for history to remember. Then–I forget.
When I, the People, learn to remember, when I, the
People, use the lessons of yesterday and no longer
forget who robbed me last year, who played me for
a fool–then there will be no speaker in all the world
say the name: «The People,» with any fleck of a
sneer in his voice or any far-off smile of derision.
The mob–the crowd–the mass–will arrive then.

 Ενα ποίημα του

Καρλ Σάντμπεργκ από την ποιητική του συλλογή

Chicago Poems (1916)

blu

        Δυο είναι οι φράσεις μου επιλογής επιχειρούμενες σε συσχετισμό, η μια παρμένη από το Κατά Ματθαίο Ευαγγέλιο και η άλλη από τον μεγάλο διανοητή και φιλόσοφο, τον François-Marie Arouet,επιλεγόμενου Voltaire). Η δεύτερη ήταν που μου έφερε την πρώτη στον νού.

          Το αντικείμενο του πόθου από πλευράς των λύκων των ενδεδυμμένων την προβιά ή  εκείνων που “θα πρέπει να φαίνεται πως φοράν’ τις ίδιες αλυσσίδες” είναι η παράσυρση του πλήθους στο να πιστέψει σε αυτούς και να εκτελέσει το ή τα “θέλω τους”..

           Κάθε άνθρωπος, πιστεύω, είναι ατομο με δική του σκέψη και νου και συνείδηση. Ως τέτοιο είναι δύσκολο να παρασυρθεί..Μπορεί και βλέπει και ακούει και αντιλαμβάνεται και κρίνει. Μα, ένα άτομο είναι συνάμα και μέλος ενός λαού, ενός κόσμου. Κι ωσαν τέτοιο μπορεί, υπό δεδομένες συνθήκες παρασυρόμενο να απωλέσει την ατομικότητά του και να μετατραπεί σε μέρος της μάζας  οικειοποιούμενος την συλλογική συνείδηση εκείνης. Και να γίνει έτσι μέρος του όχλου της.

          Κι ένας όχλος είναι εξαιρετικά ευκολοχειρίσιμος από τον κυριάρχό της. Και τον ρόλο του κυριάρχου- εξουσιαστή της τον διεκδικούν πολλοί. Γιατί ένας όχλος, ενα πλήθος λαού έχει εξαιρετική  ισχύ και αποτελεί άριστο εργαλείο και μέσο εκτελέσεως σκοπών αλλοτρίων.

            Θα τον κερδίσουν τον ρόλο του κυριάρχου της μάζας, του πλήθους, σύμφωνα με τις παραπάνω φράσεις, εκείνοι που όντας λύκοι θα έχουν ενδυθεί επιτυχημένα την προβιά του προβάτου, πείθοντας για την αγνότητα των προθέσεων τους και, κυρίως, εκείνοι που θα έχουν πείσει τον λαό πως και αυτοί οι ίδιοι είναι δεμένοι με τις ίδιες αλυσσίδες με εκείνου..πως του μοιάζουν, με την εικόνα που η μάζα θέλει να έχει για τον εαυτόν της..

blu

            Απλά, τα λέω και τα γράφω, για να τα θυμάμαι. Σοφές κουβέντες..’Αλλωστε οι παραπάνω φράσεις, έχω την γνώμη, ισχύουν για κάθε επίπεδο έκφρασης ζωής..

Την καλημέρα μου- Ξημερώνει η Κυριακή!

blovekissΝα την χαρείτε την ημέρα!

Technorati tags: , , , , ,
Digg This

8 responses to “Ο λύκος, η προβιά και ο όχλος

Subscribe to comments with RSS.

  1. Καλημερα Βεατρικη καλη Κυριακη κ καλη βδομαδα να εχουμε ..κ μην ξεχναμε την ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΕΙΝΑΙ Η ΤΡΙΤΗ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ …ΦΙΛΙΑ

    ΙΡΙΔΑΜΑΡΙΑ ΓΚ.
  2. αυτο που θα ηθελα να γραψω επι του θεματος αφορα την χειραγωγηση του πληθους. Καποτεμου ελεγαν πως ειναι αδιανοητο να ακολουθω τα πληθη, ομως με αυτον τον τροπο περισσοτερο χανεις παρα κερδιζεις. Δεν εχει σημασια να δειχνεις οτι εισαι ξεχωριστος ακομα κι αν εισαι!Ακριβως αυτο ειναι και το μυστικο εκεινων που προσπαθουν να χειραγωγησουν σωστα. Να δειχνουν πως αποτελουν μερος του πληθους.Νομιζω σε μια τετοια συζητηση η ελλειψη του ΕΓΩΙΣΜΟΥ & η ΤΑΠΕΙΝΟΤΗΤΑ ειναι δυο οροι που πρεπει να απασχολησουν :[

  3. ΥΠΕΡΟΧΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΕΙΣ ΣΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΓΙΑΤΙ ΑΝΑΛΥΣΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΛΥ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑΦΙΛΙΑ ΠΟΛΛΑ ΚΑΛΗ ΜΟΥ

  4. Καλημέρα σε όλους, καλή Κυριακή και σας ευχαριστώ..Κύριε Γιαννιδάκη μου, να μου επιτρέψετε..Το θέμα δεν είναι- κατά πως το αντιλαμβάνομαι- να δείχνουμε, μα να είμαστε και να μπορούμε να είμαστε ο,τι είμαστε κι αν ευρισκόμαστε εις πλήθος….Να θυμίσω εδώ, λέω, μια φράση του Πυθαγόρα.."Ποίει ά κρίνεις είναι καλά, καν ποιών μέλλης αδοξείν. Φαύλος γαρ κριτής παντός καλού πράγματος όχλος." ¨Να κάνεις αυτά που αξιολογείς οτι είναι σωστά , έστω κι αν κάνοντας αυτά πρόκειται να σε κακολογήσουν . Γιατί ο όχλος είναι κακός κριτής κάθε καλού πράγματος" Δεν είναι κακό, να μετέχει κανείς του πλήθους, μέρος του λαού είναι κι αυτος. Το θέμα για μένα, πιστεύω, είναι να εξακολουθείς να έχεις την δική σου συνειδητότητα κι όταν το ακολουθείς, μετέχοντας..Ο εγωισμός, από την άλλη μεριά, φίλε μου, δεν είναι πάντοτε κακώς εννοούμενος , να, σαν μια τέτοια περίπτωση όπου αντιπροτείνεις το "εγώ" εκεί που κάποιος προσπαθεί να σε παρασύρει στα δικά του. Το θεωρώ , μάλιστα και επιβεβλημμένο το να έχεις την συνείδηση του εαυτού σου πάντοτε όπου κι αν είσαι, ο,τι κι αν κάνεις..Δεν είναι θέμα ταπεινότητας ή έπαρσης, είναι, πως να το πω, θέμα ύπαρξης.Ξέρετε, πιστεύω, δεν είναι μόνον ο όχλος που μπορεί να παρασύρει..Ακόμη κι ένας άνθρωπος απευθυνόμενος σε έναν άλλον άνθρωπο, το μπορεί..Οι άνθρωποι, ούτως ή άλλως τελούν σε αλληλοεπηρρεσμό και μέσα από κεί γίνεται , κυρίως, και η ζύμωση των απόψεων και θέσεων του καθενός μας. Μεσα από ενα γόνιμο διάλογο. Για νάναι , όμως αυτός ο διάλογος, θετικά παραγωγικός, εχω την γνώμη οτι θα πρέπει να συμμετέχουν σε αυτόν άνθρωποι με ενεργή ατομική συνειδητότητα ο καθείς τους…Τότε πχ. δεν μιλάμε για παράσυρση, για χειραγώγηση του ενός από τον άλλονπχ., ενώ στην άλλη περίπτωση απλά ο καθείς μας , μέρος αναπόσπαστο του πλήθους γινομενος υιοθετούμε ξένους συλλογισμούς και μετέχουμε σε επακόλουθες πράξεις άσκεφτα και άκριτα, σαν εκείνες του δρώντος πλήθους..Δεν μιλάμε τότε για δρών άτομο, ει μη για μέρος της κινούμενης μάζας. Κάπως έτσι, τα βλέπω

    Βεατρίκη
  5. "Ο πληθυσμός μιας πολιτείας χωρίζεται στην αριστοκρατία και στον όχλο. Ο όχλος επηρεάζεται από τα θολά και αβέβαια αισθητά, τα οποία παρέχουν απλές δοξασίες και αλλάζουν διαρκώς. Τα μέλη της αριστοκρατίας επηρεάζονται, λόγω μορφώσεως και εμπειριών, από τις ιδέες, οι οποίες είναι πάνω από το χρόνο, αιώνιες. Συνέπεια αυτών των αντιλήψεων δεν είναι να επεκταθεί η μόρφωση και η απόκτηση εμπειριών και στα μέλη του «όχλου», όπως έγινε περίπου δύο χιλιετίες αργότερα, αλλά η επιβολή μιας κοινωνικής διαστρωμάτωσης" Είτε αρέσει είτε όχι, αυτή ήταν, είναι και θα είναι η πραγματικότητα. Απλά, τη λέξη αριστοκρατία, μπορούμε να αντικαταστήσουμε με τη λέξη Άνθρωπος. Που δεν έχει απαραίτητα σχέση με την κοινωνική διαστρωμάτωση, αλλά με το Ον που κοιτά ψηλά και δε σέρνεται στη λάσπη της ηθελημένης αμάθειας… Έξοχη ανάρτηση, φίλη Βεατρίκη. Καλή Κυριακή να έχεις…

  6. θα συμφωνησω με το διορθωτικο σχολιο. Διαβαζοντας ξανα το δικο μου, βρισκω πως δεν εκφραστηκα οπως ο ιδιος θα ηθελα να τοποθετηθω.Παραυτα παρακαλω κρατησε τους δυο ορους που εισαγω για το θεμα που θιγεται :[

  7. Ο οχλος χειραγωγειται..κατευθυνεται..οδηγειται…ΕΞΟΥΣΙΑΖΕΤΑΙ….Εν μεσω οχλων παντα υπαρχουν οι "μπροσταρηδες"οδηγητες..(οι λυκοι μεταμφιασμενοι..)Αλλα ο οχλος συναμα σαν μια μαζα σεενα σωμα..εξεγειρεται..επαναστατει..σκοτωνει..Αλλωστε ειναι αντικειμενο μελετης εδω και χρονια η "ψυχολογια του οχλου"…οπως και ο "φοβος του οχλου"…Καλο απογευμα Κυριακης..

  8. "καταχώρηση τσι μέρας" για την Κυριακή τελευταία του μηνα σύμφωνα με την ομώνυμη λίστα του yannidakis live, η καταχώρηση σου τούτη.Καληνωρίσματα :[

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: