Για την τόλμη “στα πολιτικά θέματα”


από τα “Δοκίμια” “The Essays” του Francis Bacon

Για την τόλμη (Of Boldness )

“Είναι ένα ασήμαντο σχολικό κείμενο, κι όμως αξίζει την προσοχή ενός συνετού ανθρώπου. Ρώτησαν τον Δημοσθένη,

Ποιό είναι το κύριο προσόν ενός ρήτορα; Η εκφραστικότητα*  ( σημ. γράφουσας.:στο αγγλικό κείμενο=The action) , απάντησε αυτός.

Και το επόμενο;                  Δημοσθένης 384-322 π.X.                                                                                                                                      

Η εκφραστικότητα

Και μετά πάλι;

Η εκφραστικότητα

>>Αυτό το είπε εκείνος που ήταν σε θέση να ξέρει καλύτερα απ’ όλους, και δεν είχε ο ίδιος, από την φύση του, κανένα ταλέντο γι’ αυτό που συνιστούσε. Παράξενο πράγμα  το προσόν εκείνο του ρήτορα, που δεν είναι παρά επιφανειακό, και προσόν ηθοποιού μάλλον, να τοποθετείται τόσο ψηλά, πάνω από τα ευγενικά προσόντα της δημιουργικότητας, της άρθρωσης και των λοιπών- και μάλιστα, σχεδόν μόνο του, σα να ήταν το παν. Αλλά η αιτία είναι προφανής. Στην ανθρώπινη φύση γενικά, υπάρχει περισσότερο ο ανόητος παρά ο σοφός  και, κατά συνέπεια, οι ικανότητες εκείνες, με τις οποίες πείθεται το ανόητο μέρος του νου των ανθρώπων, είναι περισσότερο αποτελεσματικές. Θαυμαστά όμοια είναι η περίπτωση της τόλμης στις πολιτικές υποθέσεις.

 Ποιό είναι το πρώτιστο; Η τόλμη** (σημ΅:στο αγγλικό κείμενο= boldness)

Ποιό είναι το δεύτερο και το τρίτο; Η τόλμη.

>>Κι όμως, η τόλμη είναι τέκνο  της άγνοιας και της χυδαιότητας, πολύ κατώτερη από άλλα στοιχεία. Εν τούτοις, όμως, γοητεύει και δένει χειροπόδαρα εκείνους, που η κρίση τους είναι ρηχή ή το θάρρος τους αδύναμο, και οι οποίοι αποτελούν την πλειοψηφία μάλιστα, επιβάλλεται και στους συνετούς ανθρώπους στις αδύναμες στιγμές τους. Γι’ αυτό, βλέπουμε ότι κάνει θαύματα στις δημοκρατίες∙ αλλά λιγότερα όπου υπάρχουν γερουσίες και πρίγκηπες. Και πάντοτε περισσότερο στην πρώτη εμφάνιση των τολμηρών στο προσκήνιο απ’ ότι λίγο αργότερα∙ γιατί η τόλμη είναι κακή στο να τηρεί όσα υπόσχεται. Σίγουρα, όπως υπάρχουν τσαρλατάνοι για το ανθρώπινο σώμα, έτσι υπάρχουν τσαρλατάνοι και για το σώμα της πολιτείας” άνθρωποι που αναλαμβάνουν σοβαρές θεραπείες, και οι οποίοι στάθηκαν ίσως τυχεροί σε δυο- τρία εγχειρήματα, αλλά τους λείπουν οι βάσεις της επιστήμης, και συνεπώς, δεν μπορούν να σταθούν για πολύHz. Muhammed’ in Miraç Olayı Temsili Resmi. Ναι” πολλές φορές θα δείτε ένα τολμηρό άνθρωπο να κάνει το θαύμα του Μωάμεθ. Ο Μωάμεθ έπεισε τους ανθρώπους ότι θα καλούσε ένα βουνό να έρθει σε αυτόν και απ’ την κορυφή του θα προσέφερε τις προσευχές του για τους πιστούς του νόμου του. Ο κόσμος μαζεύτηκε∙ ο Μωάμεθ κάλεσε το βουνό να έρθει κοντά του, ξανά και ξανά∙ και όταν το βουνό εξακολουθούσε να μένει ακίνητο, δεν πτοήθηκε καθόλου, αλλά είπε: Αφού δεν έρχεται το βουνό στον Μωάμεθ, θα πάει ο Μωάμεθ στο βουνό.

΄>>Έτσι κι αυτοί οι άνθρωποι, όταν έχουν υποσχεθεί σπουδαία πράγματα και αποτύχει οικτρά, παρ’ όλα αυτά (αν έχουν την τέλεια τόλμη) θα το ξεπεράσουν ως ασήμαντο, θα κάνουν στροφή και δεν τρέχει τίποτε. Οπωσδήποτε, για τους ανθρώπους με σπουδαία κρίση, οι τολμηροί άνθρωποι είναι ωραίο θέαμα∙ και όχι μόνο γι’ αυτούς, αλλά και για τους κοινούς ανθρώπους, η τόλμη έχει κάτι από το γελοίο. Διότι, αν το παράλογο είναι αντικείμενο γέλιου, μην αμφιβάλλετε καθόλου ότι η μεγάλη τόλμη σπάνια στερείται από ένα στοιχείο παραλογισμού. Ιδιαίτερα διασκεδαστικό είναι, όταν βλέπεις ένα τολμηρό άνθρωπο να σαστίζει∙ γιατί αυτό δίνει στο πρόσωπό του μια άδεια και παγωμένη έκφραση. Και δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά∙ γιατί στο σάστισμα τα αισθήματα αλλάζουν συνεχώς και γρήγορα∙ αλλά στους τολμηρούς, σε μια τέτοια περίπτωση, μένουν καρφωμένα, και όπως είναι το πατ στο σκάκι, όπου δεν υπάρχει ματ, αλλά το παιγνίδι δεν μπορεί να συνεχισθεί. Αυτό το θέμα, όμως, θα ταίριαζε καλύτερα σε μια σάτιρα παρά για σοβαρή παρατήρηση. Πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη, πως η τόλμη είναι πάντοτε τυφλή∙ διότι δεν βλέπει κινδύνους και δυσκολίες. Γι’ αυτό είναι κακός σύμβουλος και καλός εκτελεστής: έτσι ώστε, το σωστό είναι οι τολμηροί άνθρωποι να μην μπαίνουν ποτέ πρώτοι στην ιεραρχία, αλλά δεύτεροι, υπό την διοίκηση άλλων. Διότι είναι καλό, ο σύμβουλος να  βλέπει κινδύνους∙ ενώ ο εκτελεστής όχι, παρά μόνον αν είναι πολύ μεγάλοι.”

1. blu

2.BIBLIA_Σημειώσεις, πηγές:

1. Η μετάφραση του αγγλικού κειμένου  και τα σχόλια έγινε από τον κ. Σπυρίδωνα Φέγγο και εμπεριέχεται στο βιβλίο “ Τα Δοκίμια” των εκδόσεων ΖΗΤΡΟΣ, έκδοση 2000. Το παρόν δοκίμιο με αριθμό 12 προέρχεται από την τρίτη εμπλουτισμένη έκδοση των δοκιμίων που εκδόθηκαν το έτος 1625, πριν τον θάνατο του Φράνσις Μπέϊκον. “Η ερώτηση προς τον Δημοσθένη και οι απαντήσεις του αναφέρονται από τον Κικέρωνα “Περί του ρήτοροςΙΙΙ,56 και Βρούτος ΧΧΧΩΙΙΙ “(σχόλιο μεταφραστού)

2. Δείτε το κείμενο στην μητρική του γλώσσα: http://www.westegg.com/bacon/boldness.html, https://www.stmarys-ca.edu/sites/default/files/attachments/files/Essays.pdf

3. *action= The fact or process of doing something, typically to achieve an aim., A gesture or movement, The way in which something works or moves. (από το ερμηνευτικό λεξικό της Οξφόρδης) Αποδίδεται στα ελληνικά από τον μεταφραστή ως εκφραστικότητα , που περιλαμβάνει την έκφραση του προσώπου, τις χειρονομίες και τον τρόπο ομιλίας.

Για τον ορισμό της λέξης τόλμη: θάρρος, αφοβία// θράσσος (από το Λεξικό Φυτράκη)

Για τον ορισμό της λέξης εκφραστικότητα: η ιδιότητα, του εκφραστικού, ο σχετικός με την έκφραση, όπου έκφραση= ο τρόπος με τον οποίο εκφράζεται κάτι/ η παράσταση νοημάτων ή ψυχικών τάσεων, διαθέσεων, με σημεία αισθητά, λέξεις , σχήματα, ήχους μορφασμούς (από το Λεξικό Φυτράκη)

4. **boldness= Willingness to take risks and act innovatively; confidence or courage, dated Confidence to an impudent or presumptuous degree. (από το ερμηνευτικό λεξικό της Οξφόρδης) Αποδίδεται στα ελληνικά ως τόλμη, όπου με την αρνητική σημασία της είναι η θρασσύτητα σε λόγο και συμπεριφορά, η αυθάδεια, η ενέργεια χωρίς δισταγμό, η ριψοκίνδυνη ενέργεια

5.Και,  ακούστε και μια συμβουλή του συγγραφέα σε σχέση με το περιεχόμενο των δοκιμίων του, που έλαβα υπόψη μου:

“ Μη διαβάζετε για να διαφωνείτε και να αντικρούετε∙ ούτε για να πιστεύετε και να αποδέχεσθε στα τυφλά∙ ούτε για να βρίσκετε υλικό για ομιλίες και συζητήσεις

αλλά για να μαθαίνετε, να σκέπτεσθε και να κρίνετε”

Για τον συγγραφέα :

https://www.wikiwand.com/en/Works_by_Francis_Bacon, https://en.wikisource.org/wiki/Meditationes_sacrae#Of_Atheism

Για τον ρήτορα Δημοσθένη 384-322 π.X.δείτε : https://e-didaskalia.blogspot.gr/2014/10/blog-post_324.html

http://www.istorikathemata.com/2013/01/Dimostenis-and-the-financial-scandal-of-Arpalos-in-Ancient-Athens.html

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s