To πραγματικό;


C_W_Eckersberg_1841_-_Kvinde_foran_et_spejl.jpg

Τι είναι πραγματικό –  η εικόνα του καθρέφτη ή εκείνη που την αντιμετωπίζει;

Mis on tõeline – kas peegelpilt või see, kes selle ees seisab?

 

Του Erich Maria Remarque

από το μυθιστόρημά του «Lissaboni öö»”,

Die Nacht von Lissabon”

Η Νύχτα της Λυσσαβώνας

thumb

Αναρωτιέμαι: Το πραγματικό έχει μόνον μια όψη ή μπορεί νάχει και πολλές;

Μπορεί, στο ερώτημα, νάναι και το καθένα τους (γυναίκα και είδωλο) το ένα και το αυτό,

οπότε να είναι ένα το πραγματικό;

Ή, ας πούμε να εναγκαλίζονται έτσι τα δυο ώστε να  φαίνονται ως ένα ή να είναι ένα;

Ή το καθένα, το είδωλο στον καθρέπτη και εκείνη που κοιτάζει το είδωλό της να είναι

από μια ξεχωριστή διαφορετική πραγματικότητα ;;

Είναι και η πραγματικότητα θέμα “ματιάς”;

thumb

Το ερώτημα του ‘Εριχ Μαρία Ρεμάρκ το βρήκα στην Εσθονική γλώσσα μοναχά γραμμένο και δεν έχω την πλήρη βεβαιότητα αν η απόδοσή του στα Ελληνικά είναι η ακριβής..Το ρήμα «αντιμετωπίζει» το θέτω κυριολεκτικά: Στέκεται απέναντι και κοιτάζει

Ο ζωγραφικός πίνακας- ελαιογραφία σε καμβά- είναι του Δανού ζωγράφου C.W. Eckersberg  (Christoffer Wilhelm Eckersberg,Κρίστοφερ Βίλχελμ Έκερσμπεργκ (2/1/1783 – 22/7/1853), του αναφερόμενου και ως “πατέρα της Δανέζικης ζωγραφικής” Το έργο του αυτό έχει τον τίτλο “A Nude Woman Doing Her Hair Before a Mirror” ή Kvinde foran et spejl”.“Μια γυναίκα μπροστά από ένα καθρέπτη”έργο του, του 1841.


947ddd10211cb03fac2b6731643a52fc

Αυτά, με την καλημέρα μου σε όλους!

9 σκέψεις σχετικά με το “To πραγματικό;

  1. Ένα για μένα φαντάζει σίγουρο, πως ο καθένας μας έχει τη δική του πραγματικότητα και αυτή αλλάζει σύμφωνα με τη διάθεση μας, αυτό βλέπουμε και στον καθρέπτη μας… ενώ η Αλήθεια είναι μια, γιατί αν ήταν πολλές απλά, δεν θα ήταν Αλήθεια! 😉

    «Η κατανόηση μεταμορφώνει»… (Κρισναμούρτι)

    Καλό υπόλοιπο μέρας Βεατρίκη μου! 🙂

    Αρέσει σε 2 άτομα

    1. χιχι! Καλησπέρα Στεφανία μου! Μια η αλήθεια αλλά..Ποιός την βλέπει, την αντιλαμβάνεται ολόκληρη και ορθά; Όλο και κάτι μας διαφεύγει, όλο και κάτι δεν παρατηρούμε, δεν αντιλαμβανόμαστε και να την μιαν αλήθεια που διαφέρει από την πραγματικότητα.Και όσα πιο πολλά τα κάτι τις, τόση και η παραμόρφωση της πραγματικότητας..Λένε οτι κανείς μας όταν κοιτάζει τον εαυτόν του, δεν βλέπει το βλέμμα του..Το βλέμμα όμως είναι από κείνα τα στοιχεία που μπορεί να μεταβάλλουν την εικόνα ενός ανθρώπου στην αντίληψή μας..Το είδωλο τότε γίνεται λειψό και χρειάζεται η αντίληψη της αλήθειας, αν θέλετε της υποκειμενικής του καθενός μας για να συμπληρωθεί ώστε και τα δυο να είναι σε αρμονία με την πραγματικότητα.
      Κι έπειτα, τι είναι αυτό που βλέπουμε στον καθρέπτη; Βλέπουμε το μέρος ή το όλον- έστω και κομματάκι ελλιπώς;
      Δηλαδή, μια γυναίκα στον καθρέπτη βλέπει τον εαυτόν της όπως είναι στην πραγματικότητα ως συνολική εικόνα ή τον αλλοιώνει εστιάζοντας πχ σε αυτά που της αρέσουν ή σε άλλα που δεν της αρέσουν, αλλοιώνοντας έτσι το πραγματικό της εικόνας της;
      Μπορεί , βέβαια, η εικόνα και το είδωλο να συμπέσουν στο ένα..Απόλυτα;; Και αυτό σχετικό είναι..Ποιός,άλλως τε δέχεται το απόλυτο νάναι το συνήθως συμβαίνον; Σχετικά, λοιπόν, είναι όλα ή σχεδόν όλα για μένα μεταξύ τους. Ακόμη και το είδωλο μιας εικόνας ενός προσώπου σε σχέση με το πραγματικό του.

      Μου αρέσει!

  2. ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ

    Είμαι ασημένιος κι ακριβής.
    Δεν έχω προκαταλήψεις.
    Ό,τι κι αν δω, το καταπίνω αυτομάτως
    Ακριβώς όπως είναι, αθάμπωτο από αγάπη ή απαρέσκεια.
    Δεν είμαι σκληρός, μόνο ειλικρινής
    Το μάτι ενός μικρού θεού, τετραγωνισμένο.

    Τον περισσότερο καιρό αυτοσυγκεντρώνομαι στον απέναντι τοίχο
    Είναι ροζ με στίγματα.
    Τον έχω κοιτάξει τόσο πολύ
    Που νομίζω πως είναι κομμάτι της καρδιάς μου.
    Αλλά τρεμοσβήνει.
    Πρόσωπα και σκοτάδι μάς χωρίζουν ξανά και ξανά.

    Τώρα είμαι λίμνη.
    Μια γυναίκα σκύβει από πάνω μου,
    Ψάχνοντας στις εκτάσεις μου να βρει ποια είναι στ’ αλήθεια
    Έπειτα γυρνά σ’ αυτούς τους ψεύτες, στα κεριά ή στο φεγγάρι.
    Βλέπω τη ράχη της και την καθρεφτίζω πιστά.
    Με ανταμείβει με δάκρυα και ένα αγωνιώδες σφίξιμο των χεριών.

    Είμαι σημαντικός για κείνη.
    Έρχεται και φεύγει.
    Κάθε πρωί το πρόσωπό της αντικαθιστά το σκοτάδι.
    Μέσα μου έχει πνίξει ένα νεαρό κορίτσι,
    και από μέσα μου μια γριά γυναίκα αναδύεται προς το μέρος της,
    μέρα με τη μέρα, σαν τρομερό ψάρι.

    ΣΥΛΒΙΑ ΠΛΑΘ, μτφρ: Κατερίνα Ηλιοπούλου- Ελένη Ηλιοπούλου.

    mirror in the mirror – arvo pärt

    Αρέσει σε 1 άτομο

  3. Αγγελική μου, καλή σου μέρα! Τι να σου πω! Με συγκίνησες!! Το ποίημα της Πλαθ είναι συγκλονιστικό και η μουσική που το συνοδεύει τόσο ταιριαστά, θεσπέσια ευαίσθητη μαζί με τις εικόνες της. Το όλον είναι τέλειο. Διαβάζω και ξαναδιαβάζω το ποίημα..Τρομερό..Η γυναίκα μες από τον πόνο της δημιουργούσε υψηλή τέχνη, τέχνη και αληθειών..’Άπιαστη και μονάχη..Χαίρομαι που ακούς Αrvo Pärt. Δεν συνηθίζεται, από ο,τι έχω δει..Σ’ ευχαριστώ. Με πλούτισες

    Μου αρέσει!

    1. Καλησπέρα Θεόδωρε!!Δεν ξέρω να πω αν η πραγματικότητα έχει άπειρες ή περιορισμένες όψεις..Η επιλογή της μιας από όλες αυτές, νομίζω οτι έχει ως προϋπόθεση οτι τις γνωρίζουμε όλες και με αυτή την βάση συνειδητά επιλέγουμε εκείνη που θέλουμε..Δεν νομίζω οτι είναι έτσι..Βέβαια έχει και φιλοσοφική χροιά ως θέμα..Δες κάτι σχετικό με την πραγματικότητα που είχα διαβάσει στο βιβλίο του¨Οργουελ «1984:• «Η πραγματικότητα υπάρχει μέσα στο ανθρώπινο μυαλό και πουθενά αλλού»…»Εάν τόσο το παρελθόν όσο και ο εξωτερικός κόσμος υπάρχουν μόνο στο μυαλό και αν το μυαλό είναι ελεγχόμενο – τότε τι;» Το τι βλέπουμε ως πραγματικότητα είναι μεγάλο θέμα..Κατά τεκμήριο ένα συμβάν το βλέπουμε, το αντιλαμβανόμαστε λειψό- όχι σε όλες του τις διαστάσεις- ή και παραποιημένο αναλόγων των αναγκών μας..Και οι ανάγκες από όπου και αν πηγάζουν ελέγχουν τον νου. και άρα την εικόνα εκείνου που βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε..Πάντως, θέλω να πω..οτι μιλάμε για μη συνειδητή επιλογή-, σε διαφορετική περίπτωση- αν δηλαδή έχουμε μια εικόνα της πραγματικότητας και συνειδητά επιλέγουμε μια διαφορετική..χιχι είναι ζήτημα συνειδητής εξαπάτησης μπορεί του εαυτού μας, μπορεί των τρίτων..

      Αρέσει σε 1 άτομο

Σχολιάστε

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.